ATG & SHL 2017

Uppdrag

Minnesota fick i uppdrag att ta fram koncept och aktivering för ATGs sponsorskap av SHL 2016/2017. Grunden var ett digitalt andelsspel där vem som helst kan starta ett ”lag”, bjuda in vänner eller gå med i andras lag. Därmed gavs supportrar chans till miljoner men dessutom generera provision till just sin klubb.

Lösning

Vi skapade en kampanj där alla SHL-lag startade sitt individuella  ”Tillsammansspel” frontat av utvalda spelare, t.ex. Joel Lundqvist för Frölunda. Budskapet blev att få sina supportrar att varje vecka köpa en ny andel. Under slutspelet kunde man dessutom visa sitt engagemang genom att skaffa ett lagfärgat slutspelskägg. På Facebook byggdes en app där man som supporter tog en selfie som laddades upp med ett slutspelsskägg i speciella färgkombinationer som representerade just sitt lag. Det lag som fick flest uppladdade skägg vann ett digitalt tifo till finalen och 10 000 kr till supporterklubben.

Givetvis turnerades konceptet runt ute på arenorna där fick man ett ypperligt tillfälle att möta publiken och på ett smidigt sätt förklara hur lätt det är att spela på trav tillsammans. Och vad det kan göra för klubben… Ett budskap som förstärktes av idolerna ute i arenan och på jumbotronen.

Resultat

Målet var att Tillsammansspelen skulle generera 200 000 kr till SHL (och vidare till klubbarna) men resultatet blev hela 270 000 kr. Supportrarnas spel på trav gjorde verkligen skillnad! Engagemanget för Slutspelsskägget var också stort och generade 2 200 uppladdade skägg med en total räckvidd på 310 000 personer.

64%

av säsongskortsinnehavarna uppmärksammade SHL Tillsammans

40 000

utdelade ”facemats”


Kund:

Dela: ATG & SHL 2017
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev