ATGs Drömfond

Uppdrag
Konkurrensen på spelmarknaden är hård. Under 2017 annonserade mer än 100 aktörer i svensk media och under 2019 väntas dessutom en omreglering av spelmarknaden. ATG måste befästa sin position som ”det schyssta spelbolaget. I mer än 40 år har ATG bidragit stort till såväl hästnäring som till idrott & hälsa. För att tydligare kommunicera ATGs engagemang och sponsorskap skapades en plattform; ATGs Drömfond.

Lösning
Vi skapade en kampanj som byggde på att ideella föreningar kunde ansöka om pengar från ATGs Drömfond. Förutsättningen var att deras initiativ skulle motverka utanförskap och ohälsa och ha idrott som grund. Kampanjen marknadsfördes genom redaktionella inslag i TV4, PR och social media med Peter ”Foppa” Forsberg i spetsen som Drömfondens ambassadör.

Resultat
Varumärkestrackingen visade att ”ATG känns sympatiskt” ökade från 26% till 37%. ATGs Drömfond fick in 120 ansökningar och fler än 12 000 personer engagerade sig genom att rösta fram sitt favoritbidrag. Annonsvärdet av det redaktionella materialet uppskattades till 3 miljoner kronor,

350 000 kr

delades ut från ATGs Drömfond 2017

80

skrivna artiklar

2 665 000

TV-tittare nåddes av budskapet


Kund:

Dela: ATGs Drömfond
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev