Fortum Ljusruset

Uppdrag
Fortum ville förbättra attityden och öka gillandet av sitt varumärke bland Stockholmarna. Detta skulle ske inom ramen för sitt sponsorskap med Svenska Friidrottsförbundet och Stockholm Stad. Uppdraget skulle vara ett samarbete mellan Minnesota, Garbergs och Prime PR.

Lösning
I Sverige finns en stor passion för löpning. Och i all passion finns energi. Det ville vi ta till vara på tillsammans med Fortum genom att skapa en ljusare och längre löparsäsong. Tre motionsspår tävlade mot varandra om 1,5 miljoner till bättre belysning. Reglerna var enkla – flest deltagare vinner! Varje motionsspår fick en lokal kändiscoach och deltagarna värvade varandra genom social media.

Resultat
Kampanjen blev en succé med över 7,500 deltagare. Efteråt ansåg 40% av målgruppen att de fått en bättre attityd till Fortum. Kampanjen genererade ett medievärde på 7,4 miljoner kronor. Ljusruset tilldelades European Best Event Awards.

3 st

motionsspår fick i slutändan belysning av Fortum. Detta tack vare det enorma engagemang lokalbefolkningen visade för sin slinga.

Ljusruset har vunnit flera priser, bland annat guld i European Best Event Awards.


Kund:
Plats:
Antal deltagare: 7600 st

Dela: Fortum Ljusruset
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev