Slutspelsskägg ATG & SHL

Uppdrag
Både trav och hockey är folksporter med trogna fans som verkligen brinner för sin sport. Därför är ATG är stolt huvudsponsor till Svenska Hockeyligan – SHL. Minnesotas uppdrag var att aktivera sponsorskapet under slutspelet på ett sätt som väckte engagemang både i sociala medier och på plats i arenan.

Lösning
När slutspelet drog igång ville ATG hjälpa supportrarna att hylla sina hjältar. Konceptet byggde på ett kul fenomen och en levande tradition bland fansen – slutspelsskägget. På Facebook byggdes en app där man som supporter tog en selfie och  sen valde ett skäggfilter som skulle pryda ansiktet. Alla lag i slutspelet hade sina färger representerade. Dels kunde man ladda upp bilden som sin profilbild och dels var man med och tävlade om en resa till NYC; med skäggfiltret, sitt eget slutspelskägg eller något annat kreativt. På plats i arenorna byggdes en skägg-lounge med lösskägg och dekorationer där man också kunde delta i tävlingen. En stor hit blev de facemats med skäggmotiv som delades ut och genererade många uppladdningar på bland annat Instagram.

Resultat
Fler än 10 000 uppladdade bilder.
40 000 utdelade facemats
Den totala sponserinran ökade kraftigt under säsongen, ATGs erinran ökade mest bland SHLs huvudsponsorer.

 

3106…

profilbilder laddades upp på Facebook


Kund:
Plats:

Dela: Slutspelsskägg ATG & SHL
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev