Transparenta Toan — Atea i Almedalen

Uppdrag
Sedan 2017 bjuder ATEA in nordiska it-köpare till en hållbarhetskonferens under Almedalsveckan i Visby med mål att skapa dialog kring de hållbarhetsfrågor deltagarna anser är mest prioriterade. Svaren på dessa frågor, som även inhämtas via en intressentdialog på Ateas hemsida, analyseras av ett Advisory Board bestående av nordiska företag och organisationer. Advisory Board sammanställer en rapport som överlämnas till Responsible Business Alliance, elektronikbranschens globala samarbetsorgan i hållbarhetsfrågor. På detta sätt får nordiska it-köpare möjlighet att konkret bidra till det globala hållbarhetsarbetet.

2018 stod det klart att den fråga som ansågs mest angelägen var att skapa transparens · mer än 1500 olika företag kan vara involverade i produktionen av en persondator. Minnesotas uppdrag blev att, utöver innehållet på konferensen, ta fram en idé kring hur Atea kunde illustrera frågan även utanför konferensens fyra väggar.

Lösning
Syftet med aktiviteten var att på ett kreativt sätt få Almedalsbesökaren att stanna upp ett ögonblick, reflektera över transparens och involveras i dialogen om globalt hållbarhetsarbete. Hur gör vi detta på ett sätt som sticker ut och omedelbart väcker känslor?

På Strandvägen placerade vi den Transparenta Toan. Toalettens väggar var av ”spion-glas” som inifrån upplevs som transparenta vilket skapar känslan av att man uträttar sina behov inför öppen ridå. Den utsatta positionen innebär att toalettbesökaren upplever innebörden av transparens.

Huvudbudskapen var ”Våga vara Transparent” och ”Visa att du vågar” och det krävdes en hel del mod för att våga använda toaletten på riktigt. Aktiviteten väckte stor uppmärksamhet. Passerande stannade gärna upp en stund och förstod snart budskapet. Människor reagerade, diskuterade och utmanade varandra. De som prövat delade sina upplevelser, reaktionerna var ofta starka, många nervöst exalterade.

Resultat

  • Transparenta Toan användes av totalt 657 personer med ett genomsnittligt användande av 130 ggr/dag.
  • Ca 28 000 förbipasserade uppskattas ha uppmärksammat Transparenta Toan och dess budskap.
  • Nominerad i kategorin Årets Hantverk i Gyllene Hjulet
  • Nominerad i kategorin Årets Hantverk i Gyllene Hjulet

Kund:
Plats:

Dela: Transparenta Toan — Atea i Almedalen
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev