2019, ett ödesår för Almedalen?

Under det senaste decenniet har utbudet och antalet besökare i Almedalen ökat stadigt. 2018 innebar toppnoteringar med 4 500 seminarier och 45 000 besökare. Frågan är vad som händer 2019, blir det året då trenden vänder och siffrorna dalar? Många tror det.

Men hur är det egentligen? Kanske är det som med Facebook? Många har förutspått Facebooks nedgång men gör vi en faktakoll ser vi att Facebook också har en stabil positiv trend. Idag har man drygt 2 000 000 000 aktiva användare.

Så vad är det med dessa sociala fenomen, hur kan de engagera så många deltagare samtidigt som de verkar få olyckskorparna att flockas? Först och främst bryter de mot spelregler som tidigare uppfattats som rena naturlagar. ”Kommer inte stadsministern så kommer snart ingen”. ”Minskar medias bevakning så sjunker intresset”. Tydliga järtecken. Samtidigt fortsätter Almedalen att växa. Det framstår för många som helt obegripligt.

Det första vi behöver slå fast är att det senaste decenniets publiktillströmning till Almedalen inte handlar om att man vill lyssna på ett politikertal i parken eller synas i TV. Allt det där pågår i Almedalen precis som förr men parallellt har en helt annan arena utvecklats. En social mötesplats där det privata näringslivet möter offentliga samhällsaktörer, politiker och akademiker i ett dynamiskt samtal om samhällsutveckling.

Almedalen följer inte demokratins spelregler. Det går alldeles utmärkt att armbåga sig fram till mikrofonen. Men i sociala forum gäller en etikett som får ett alltför högt tonläge och vassa armbågar att framstå som tondövhet. Det går alldeles utmärkt att åka till Almedalen, vara tyst, bara lyssna och ändå ta färjan hem som en vinnare. Testa själv får du se.

Så vad är vårt stalltips? Blir det fler eller färre seminarier? Blir det fler eller färre besökare? Vi vet inte. Men kanske hoppas vi att det blir färre. Det skulle nämligen innebära att de som inte förstått, de som bara åkt till Almedalen för att själva få uppmärksamhet, valt att stanna hemma. Vi tror det skulle höja kvaliteten i dialogen ytterligare.

Lyckas vi förvalta och förädla Almedalsveckan, lyckas vi tillsammans slipa denna diamant, kommer antalet deltagare fortsätta öka. Eller så skapar vi något nytt. För så är det med sociala arenor. Det är vi själva som bestämmer. Det handlar om engagemang.

Vi ses i Almedalen 2019!

Olle Nyström
olle.nystrom@minnesota.se