6 av 10 Unicorns bygger på engagemang

I affärsvärlden är en Unicorn inte en häst med ett horn i pannan, det är ett privat företag värderat till mer än en miljard dollar. Fram till 2010 var de i princip lika ovanliga som riktiga enhörningar. På senare år har utvecklingen exploderat. Idag räknas de i hundratal.

På Fortunes -The Unicorn List får den nyfikne lite mer koll. Av de 10 största har 6 sitt ursprung i USA, 3 är från Kina och 1 från Indien. Svenska Spotify kommer först på femtonde plats. Analyserar man lite mer ser man att 6 av 10 har en social affärsidé. Företaget levererar en plattform för mänskligt engagemang.

Uber och Didi Kuadi har i princip samma affärsidé, skapa kontakt mellan människor som har bilar med människor som vill åka någonstans. Airbnb gör samma trick men med bostäder. Snapchat och Pinterest är sociala plattformar som alla känner till.

China Internet Plus är inte lika lätt att kategorisera som social plattform. Vid första ögonkastet ser det ut som en kinesisk Internet provider men Googlar man företaget inser man att det är en nyckelspelare i Kinas strategi att Uberisera sin ekonomi. Att frigöra det personliga engagemanget och skapa förutsättningar för socialt samspel och värdeutbyte är inte bara ett företageskoncept, här upphöjs det till nationell strategi.

Det verkar onekligen som ett land med 1,4 miljarder invånare har förstått var den största potentialen ligger.

Har du?

Olle Nyström
olle.nystrom@minnesota.se