Försvarsmaktens mässkoncept – premiär!

I september 2016 tog Minnesota, via upphandlad reklambyrå Volt, emot ett önskemål av Försvarsmakten om att skapa ett visuellt koncept anpassade för stora såväl som små möten. Den nya visuella identiteten skulle kännas inkluderande och vara integrerad med Försvarsmaktens CRM-system. Detta var startskottet för Försvarsmaktens mässkoncept som Minnesota tillsammans med Volt, Adeprimo, Adapt, I.DE.I, Mastertent samt självaste Försvarsmakten har skapat med ett mål att inkludera unga vuxna i åldrarna 18-25 med extra fokus på tjejer. Mässkonceptet består av flera delar som skall engagera ungdomarna; en VR-station, aktiveringsvägg, budskapsvägg, registreringsstation samt quiz-station.

I november 2017 hade vårt utarbetade mässkoncept äntligen premiär på Kunskap & Framtid i Göteborg. Flera tusen besökare kom förbi och under de tre första dagarna hade vi över 400 registreringar varav 47% av dessa var tjejer, vilket också var målet. Efter Göteborg väntade även Saco Studentmässan i Stockholm samt i Malmö med fler intresserade ungdomar.

Vi är så nöjda med resultatet vi uppnått. För varje registrering ligger ett bra och kvalitativt samtal mellan en medarbetare inom Försvarsmakten och en person som är intresserad av Försvarsmakten. Konceptet har även tilltalat målgruppen med rätt typ av aktiviteter som går att knyta an till vår verksamhet, exempelvis den fysiska jägarvilan och VR-filmerna. Att vi uppnådde så gott som hälften kvinnor och hälften män är också en skön känsla, ett mål som vi länge haft men uppnådde första premiären av nya konceptet, säger Michael Alestedt Finta som är mäss- och eventansvarig hos Försvarsmakten.

Nu fortsätter Minnesota arbetet med mässkonceptet och utvecklar fler kreativa lösningar för att inspirera ungdomar att söka sig till Försvarsmakten.

Vi är oerhört stolta över arbetet kring mässkonceptet tillsammans med Försvarsmakten. Det här är bara början på förhoppningsvis flera års användning av kitet. Det finns alltid utvecklingspotential och nu när vi ser hur uppskattad VR-stationen är blir vi sugna på att göra ännu fler varianter av filmer, säger Emelie Rosén, kundansvarig Minnesota Communication.