Hur låter ett medlemskap?

RBU (Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar) har sedan 1955 jobbat för rätten att maxa livet. De kämpar för ett rättvist samhälle där varje barn, även med funktionsnedsättning, ska kunna uppnå sin fulla potential och mötas av kärlek och respekt. Idag har de drygt 11 000 medlemmar som tillsammans har gett röst åt den nya kampanjen ”Hur låter ett medlemskap?” och det är vi på Minnesota som har tagit fram konceptet för kampanjen.

Syftet med kampanjen Hur låter ett medlemskap? är att skapa medvetenhet kring hur nya medlemmar kan gynnas av ett medlemskap samt hur befintliga medlemmar kan gynnar den goda saken genom att fortsätta vara medlemmar. I kampanjen har vi på olika sätt samlat in röster, tankar och känslor som återspeglar livet som medlem och hur förändring kan skapas.

Med hjälp av insamling av material från medlemmar, på bland annat RBU-dagen under hösten 2017, kunde vi på Minnesota skapa ett ordmoln som ligger till grund för kampanjen. Ordmolnet vi skapade består av ett axplock av alla ord som medlemmar använde för att beskriva sitt medlemskap samt sin situation med en anhörig med funktionsnedsättning. Gemenskap, revolution, glädje och frihet är bara några av alla ord vi fick höra av de stolta medlemmarna. Av detta ordmoln har vi i sin tur skapat en vinjett, en annons till RBUs medlemstidning Rörelse, medlemsutskick till alla medlemmar samt material till landets alla habiliteringar.

Vår senaste pusselbit i kampanjen är podden 11 000 röster. I den får vi höra medlemmars tankar om när orken tryter, hur skolan funkar, om syskonrelationer och så lite matnyttig juridik. Podden leds av Titti Schultz där hon intervjuar medlemmar och genom att låta de olika enskilda rösterna komma till tals bildar vi en helhet av vikten av ett medlemskap. Podden finns att höra på RBUs hemsida samt A-Cast i slutet av februari.

Det är mäktigt att ta del av medlemmarnas berättelser och vad deras medlemskap betyder, säger RBU:s förbundsordförande Maria Persdotter. RBU behövs verkligen, det har vi nu fått ännu ett bevis för!

RBU är Minnesotas Pro-bono kund som vi har samarbetat med sedan 2015.
För att läsa mer om RBU och kampanjen; besök deras hemsida www.rbu.se

Nathalie Amelander
nathalie.amelander@minnesota.se