GDPR vs Cluep?

I veckan pratade vi på Minnesota om GDPR, den nya dataskyddslagen som träder i kraft inom EU den 25 maj 2018. Sammanfattningsvis handlar den om att vi som konsumenter och användare ska få större kontroll över den data som samlas in och cirkulerar om oss. Det är i grunden goda nyheter men som marknadsförare har vi en hel del att fundera över. Lagen innebär bland annat att användare och konsumenter måste ge sitt samtycke till att data som samlas in, de har rätt att begära att få veta vilken data som finns, varför den samlas in och under vilket tidspann den ska användas. De har också rätt att få den raderad.
På andra sidan snöret finns USA där Cluep lanserats. En tjänst som scannar av dina bilder och videos i sociala medier. Har du tagit en bild av vårens nya Stan Smiths kan du räkna med att få annonsering som går i linje med ditt nya inköp. Och detta alltså baserat på själva bildmaterialet och inte någon eventuell hashtag eller geoposition.
Både GDPR och Cluep argumenterar kring målet att öka relevansen för kunden men just nu har man rätt olika utgångspunkt. Men kanske kommer vi snart få se en ny variant? Att vi ger vårt godkännande till att bli bildanalyserad. Kolla in Cluep här.