Skandia — en veteran i Almedalen

Det drar återigen ihop sig för Almedalen. Vår kund Skandia har under sina åtta år i Almedalen blivit en absolut nyckelspelare med sin uppskattade trädgård och Minnesota har fått vara med på hela resan. Nu är det dags för nästa steg med ny adress och nytt fokus.

Ända sedan 2011 har Minnesota haft förtroendet att kommunicera och utveckla Skandias närvaro på plats. Skandias övergripande syfte med Almedalsveckan har varit att öka kännedomen för sina kärnfrågor samt att bygga relationer och påverka relevanta beslutsfattare och opinionsbildare.

Under de här åtta åren har Skandia blivit en av Almedalens absoluta nyckelspelare — nästan var femte Almedalsbesökare brukar gästa Skandias trädgård. Så vad har varit den magiska formeln? Handlar det om trädgårdens fantastiska läge? Har man haft bättre seminarier? Serverar man godare tilltugg? Summerar man erfarenheterna stavas den viktigaste framgångsfaktorn – relevans.

Almedalsveckan är ett samtal och det krävs två öron och en mun för att vara en värdig deltagare. Därför har det övergripande ambitionen alltid varit att hitta Skandias relevans i frågan för dagen. Listan på enskilda idéer, seminarier och programpunkter som Skandia genomfört i Almedalen under åren är lång tex det innovativa ledarmötet VD-trampet, det populära Almedalsloppet, Expressens eftersnack av partiledartalen, en rad seminarier under konceptet ”Ohälsans pris”, hälsotester, Barnens Almedalen och mycket mer.

– Med våra 1,2 miljoner ägare, drygt 600 miljarder kronor i förvaltat kapital och 2 400 anställda – är Almedalen en naturlig plats för oss att visa hur vi bidrar till ett bättre samhälle, säger Stina Liljekvist, chef för Strategisk kommunikation på Skandia.

Ny plats. Nytt fokus.

Efter 8 år på samma adress i Almedalen så byter Skandia i år plats till andra sidan parken och en ny trädgård i korsningen Donnersgatan/Strandvägen. I och med detta lämnar man sin väletablerade plats på Tage Cervins Gata och passar samtidigt på att bygga om sin närvaro. Fokus skiftar från kvällar och talmingel till morgonseminarier och renodling av budskap och aktiviteter, men fortsatt kopplat till sina huvuduppgifter, pension och hälsa.

”När vi nu förnyar vår närvaro känns det roligt att fortfarande kunna erbjuda en så central plats för seminarier, möten och samtal. Samtidigt som man kommer kunna känna igen sig på vår nya plats kommer det också finnas helt nya inslag”, berättar Stina Liljekvist.

Almedalsloppet lever kvar, men med mindre fokus på prestation och mer på motion. Skandia väljer i år även att stå som årets värd för söndagens invigningsmingel på Wisby Strand.

”Vi ville vi hitta ett sätt att även fortsatt samla en mix av politik och näringsliv för viktiga men mer avslappnade samtal”, avslutar Stina Liljekvist.

Vi på Minnesota är oerhört stolta över att ha fått vara med Skandia på Almedalsresan sedan 2011 och ser fram emot att även i år få vara med och utforma deras förnyade närvaro på denna viktiga mötesplats.

 

Emelie Rosén
emelie.rosen@minnesota.se