Spaning: Slush Helsinki 2019

I november packade en av Minnesotas kreatörer, Johan Lundin, väskan och reste till den omtalade techmässan Slush i Helsingfors. Här är några av hans intryck. 
 

När man vet att det finns avknoppningar i Shanghai och Tokyo låter inte Mässhallen i Böle så exotiskt men när man går in på Slush är det som att komma in i en annan värld. Eller en annan mäss-värld i alla fall. Slush är en Start Up– och Techmässa som genomförs för elfte året i Helsingfors. En av initiativtagarna är Peter Vesterbacka som startade Angry Birds. Och även här låter han deltagarna spänna slangbellan till max. Eventet ståtar varje år med en imponerande talarlista, besöks av 25.000 personer och påminner mer om ett spelkonvent än en mässa. Här samlas investerare, företag och studenter.  

Dov klubbmusik, rök, mörker, neon och ambitiösa studenter möter en redan i garderoben. Ovanför scenen svävar en nebulosa som skickar ut neonfärgade strålar över ett hav med ännu fler ambitiösa studenter som strålar ikapp med LED-showen. På scenen sitter kända entreprenörer och företagare från hela världen och bjuder på klokskap.   

I det här universumet finns det inte plats för nålfilsmattor, lysrör eller bjudkarameller. Det är kanske det mest bestående intryck av Slush, att det finns ett tydligt koncept och grafiskt manér. Det ger förutom en snygg helhetsbild också en känsla av att alla som deltar gör det för ett gemensamt mål. Det är mäktigt att gå runt mellan montrarna som på ett imponerande sätt anpassar sig till nattklubbskänslan.

Många montrar har både tak och väggar, förvånansvärt många har kaffeservering på taken. Det brukar ju anses som en big no, no att ”bygga in” sig på en mässa. Men det är rätt skönt att kunna skärma av och faktiskt kunna prata i en lugnare miljö. I galaxen Slush bygger mässdeltagarna upp sina egna små världar.  

Betyder det att vi måste skicka ut alla våra gamla mässkoncept i rymden? Nja, men det är kul att se mässor som vågar vara annorlunda och som jobbar med koncept, budskap och storytelling i scenografin, och att det funkar! Det är åtminstone något att inspireras av.  

Men orkar man inte riktigt så kan jag trösta med att trots världselitens närvaro var det gratis kaffe och VR-aktiviteter som lockade mest – precis som på alla andra mässor.  

 

Johan Lundin
johan.lundin@minnesota.se