Tre tips när du väljer eventlocation

Storlek, tillgänglighet, befintlig teknik, utbud av mat och dryck, det är mycket att tänka på när man ska välja plats för sitt event. Minnesota påminner om tre parametrar som ofta glöms bort.

1. Känslor
Vilka associationer vill vi skapa? Vilka känslor vill vi koppla till företaget, varumärket eller produkten? Är det ens en byggnad med fyra väggar vi behöver? Oavsett om vi landar i Gyllene salen, på en bergstopp eller i ett övergivet badhus är platsen ofta avgörande för de känslor vi skapar.

2. Öppenhet
Minnesota arbetar allt oftare med öppna arena-format, inspirerade av trender i mötesindustrin där större konferenser allt mer påminner om festivaler med parallella scener och fria val. Samla allt i ett enda stort rum och låt engagemanget blomstra utan mellanväggar.

3. Hållbarhet
Även om alla pratar hållbarhet – finns det konferensanläggningar som gör betydligt mer än så. Samarbetar man med det lokala näringslivet och väljer närodlat och närproducerat? Finns det inarbetade rutiner för matsvinn? Återanvänder man så mycket man kan av dekorbygget och källsorterar resten? Är det enkelt att få fram ett underlag om man vill klimatkompensera eventet? Lägg in hållbarhet på checklistan nästa gång du väljer eventlokal.