Våga vara transparent

Under Almedalsveckan hjälpte vi vår kund Atea, liksom förra året, att sprida det nordiska hållbarhetsarbetet genom ASF – Atea Sustainability Focus. Detta år var målet att mana till ökad transparens i IT-branschen, vilket bland annat gjordes genom den uppmärksammade Transparenta toan som var placerad utanför Wisby Strand. Med budskapet ”Visa att du vågar” uppmanades förbipasserade göra ett toalettbesök som inifrån sett var helt transparent glas, men med spegelglas för den som tittade utifrån.

– Transparens handlar om att inte dölja något, oavsett hur genant det är. Vi har märkt att kulturkrocken är enorm när tillverkare i exempelvis Asien möter den nordiska traditionen av transparens. För att göra skillnad på riktigt måste vi ställa krav på leverantörerna att öppna delar av sin verksamhet, säger Magnus Sallbring som är Kultur- och marknadsdirektör på Atea.

Minnesota var med från början till slut, från att kläcka idén via produktion till genomförande. Nu kan vi mycket mer om de hållbarhetsutmaningar som finns inom IT-branschen. Och även allt om toaletter och avloppshantering. Ett projekt utöver det vanliga…

Charlotte Olsson
charlotte.olsson@minnesota.se